Když do školy přišel email se zadáním testové části 8. ročníku největší chemické soutěže v ČR „Hledáme nejlepšího mladého chemika“, kterou pořádá pardubická univerzita a SPŠCH pro žáky IX. tříd z pěti krajů: Pardubického, Královéhradeckého, Libereckého, Středočeského a kraje Vysočina, řekl jsem si: „To bude velký oříšek!“ Po vynikajícím výkonu žáků minulé IX. třídy v 7. ročníku této soutěže (viz. článek z minulého školního roku) se mi soutěžit se současnou IX. třídou příliš nechtělo. Řada žáků se stále nebyla schopna naučit ani značky chem. prvků, natož koncovky oxidačních čísel –ný, -natý…. . O pracovním nadšení a snaze udělat něco pro výhru celého týmu v projektové části soutěže se u některých členů týmů také nedá mluvit. Bohužel na tyto žáky nefunguje ani motivace dobrou známkou, ani hodnotnými cenami, které čekají jak pro účastníky, tak hlavně pro vítěze soutěže. Co by to ale bylo za oříšek, aby se nedal rozlousknout. Proto jsem v této třídě testy se soutěží „Mladý chemik“ nakonec stejně rozdal a čekal to nejhorší. Velká pochvala za skvělý výkon patří Tereze Škrobalové, Aničce Půlpánové a Honzovi Chlostovi, kteří projevili ze třídy největší znalosti z chemie a mohli postoupit do druhého kola. Aničce Půlpánové se nakonec ale na druhé kolo soutěže jet nechtělo a na poslední chvíli musel nastoupit náhradník Karel Ďuráč.
S touto trojící nejlepších žáků jsem vyrazil ve středu 10. 12. 2014 do Pardubic na SPŠCH, kde probíhalo 2. kolo soutěže. Spolu s našimi žáky se sem sjelo dalších 270 nejúspěšnějších žáků z dalších základních škol.
2. kolo soutěže - zkouška teoretických znalostí - bylo letos velmi hravé a vyžadovalo značnou dávku důvtipu a zdravého rozumu. Skládalo se totiž z křížovek, osmisměrek, kvízů a různých doplňovaček.
Po skončení testové části soutěže se žáci zúčastnili na pardubické průmyslovce projektů „Jak chutná chemie“ a „Chemie ve službách krásy a zákona“. První se orientoval na chemické pochody probíhající při přípravách pokrmů, druhý nastínil využití chemie v tvorbě vizáže a představil základy forenzních věd. Žáci pronikli do tajů makromolekulární gastronomie, ochutnali speciálně upravenou zmrzlinu a namíchali si vlastní koktejly. V druhém bloku pak snímali otisky prstů fiktivním zločincům a na vlastní kůži si vyzkoušeli nové trendy v kosmetice a úpravě vizáže. Žáci se tu tedy nejen příjemně najedli, ale i něco zajímavého se dozvěděli.
A jak druhé kolo dopadlo? Na začátku bylo přes 3000 žáků devátých tříd, do 2. kola postoupilo 270 nejlepších a Tereza Škrobalová skončila na krásném 80. místě, Honza Chlost na 92. a Karel Ďuráč na 198. místě.
Po takto krásném výsledku musím uznat, že to zase tak špatné s některými současnými deváťáky nebude a dokáží své znalosti z chemie velmi dobře prodat.
Těším se, co v únoru předvedou obě skupiny z IX. třídy na projektové části soutěže, které je letos zaměřeno na slavné chemiky a vynálezce. Budu jim určitě držet palce.
Filip Vlček, vyučující chemie.
výsledky: http://mladychemik.cz/vysledky-rocniku-2014-2015/
fotky: http://mladychemik.cz/2-kolo-vysledky/
Sadová 416
53303 Dašice